Vergroot effectiviteit met authentiek communiceren

5 tips om effectief & authentiek te communiceren

Vanuit jouw eigen kracht als persoon communiceren en daarmee effectief kunnen samenwerken met anderen. Dat willen we toch allemaal? Hoe fijn om dichtbij jezelf te kunnen blijven en daarmee impact te maken! Effectief & authentiek communiceren. Wat maakt dat nu zo lastig? 

We hebben veel ideeën over wat we wel en niet kunnen zeggen op het werk. Directheid is lastig en we draaien graag om iets heen om bij het punt te komen. Je wilt niet kwetsen en weet vaak gewoon niet zo goed hoe je iemand nu echt goed feedback heeft.  “Mijn leidinggevende feedback geven over…?! Nee joh dat kan niet!” Hiërarchie of posities maken dat we denken dat we op een bepaalde manier moeten communiceren. Als dat het geval is wordt het lastig te zeggen wat je eigenlijk vindt en ga je je gedragen naar hoe je denkt ‘dat het hoort’. Zonde, want mijn ervaring is dat je veel kunt bereiken wanneer je zoveel mogelijk vanuit jezelf communiceert. 

Effectief authentiek communiceren

Deze 5 tips helpen je om ook effectief en authentiek te communiceren op de werkvloer. 

  1. Neem een open en nieuwsgierige houding aan
    Vanuit openheid deel je eerder je eigen gedachtes en begrijpen anderen beter waar je vandaan komt met informatie. Vanuit nieuwsgierigheid ga je meer vragen stellen en check je of je iets goed begrepen hebt. Veel miscommunicatie ontstaat omdat er weinig begrip is voor de ander. Door meer achtergrondinformatie te geven en te ontvangen begrijp je elkaar beter.
  2. Voorkom aannames, check met vragen
    Wij mensen denken goed te weten wat een ander bedoelt op basis van eigen ervaringen. Het doen van aannames kan gevaarlijk zijn. Iemand een ochtend chagrijnig? Jij denkt dat je iets fout hebt gedaan en doet de aanname dat je beter je best moet doen. Wanneer je vraagt: “Hoe is het met je deze ochtend?” Of zegt “het valt mij op dat je minder vrolijk bent dan anders, hoe komt dat?” weet je wat eraan de hand is en toon je oprechte interesse.
  3. Zeg wat je wilt zeggen
    Directheid lijkt spannend, maar mensen houden nu eenmaal van duidelijkheid. Wil je dat je collega iets anders aanpakt? Zeg dit dan op een aardige manier. Dit geldt bijvoorbeeld ook bij een functioneringsgesprek. Wacht niet tot de frustratie is opgelopen waardoor het er sowieso rot uit gaat komen. Durf je eigen gevoel te volgen en spreek uit wat je wilt zeggen of vragen. Eerlijkheid wordt gewaardeerd.
  4. Wat zou je in een privé situatie doen?
    Op het werk gaan dingen vaak natuurlijk net even anders dan met vrienden. Maar het is geen andere wereld, je bent nog steeds jezelf. Grote kans dat je thuis vaak wel weet hoe je iets kunt zeggen zonder de rol die je hebt of een hiërarchische positie. Probeer hier zo dicht mogelijk bij te blijven op het werk. Jouw intuïtie heeft het vaker bij het juiste eind dan je denkt.
  5. Toch iets onhandig gezegd?
    Zeg dit eerlijk en check hoe de boodschap is overgekomen bij de ander. Misschien valt het reuze mee of je hebt de kans het recht te zetten. Hoe eerder je miscommunicatie herkent, hoe sneller je weer samen effectief bezig bent. Laat het dus niet sudderen en zoek elkaar op!
Actieve Retraite Oostenrijk

Kom tot rust, dichterbij jezelf en beleef een actieve week in de Alpen. Gun jezelf een week helemaal voor jou! 

 

Timemanagement is meer dan praktische tips

 

Waarom je steeds weer doet wat geen prioriteit heeft